Sunday, May 8, 2011

Selamat Hari Ibu

Sayu je ati bila tiap kali orang wish "Selamat Hari Ibu". Dalam brutal, jiwa mak tersentuh nyah! Huhu. Rasa diriku begitu berharga. Sebab tu syahdu! Ramai juga rupanya orang yang ingat kat aku. Sluruh dunia uolls! Masa aku jadi anak kepada Mak Incik, aku tak brapa nak tau macam mana rasa susah senang hati wanita bergelar ibu. Tahu dek akal, jangan derhaka kat Mak Incik, ikut kata Mak Incik, jaga ati Mak Incik...sudah. Tapi bila aku dah jadi mak pada 2 orang hero Malaya, barula tahu tinggi rendahnye langit wei! Memangla time besar kita dah reti mana baik mana buruk, mana yang boleh buat, mana yang tak patut buat. Tapi time kita kecit2 dulu??  Tahu terjah je! Aku ingat lagi Mak Incik cerita, masa aku umur 3 tahun, masuk KeyhepSi, mengamuk sakan sebab nak ayam besor lagi dari kakak aku. Tak cukup ngan mengamuk, aku siap campak2kan sudu garfu segala. Adeh, camnola rasa Mak Incik masa tu ek? Huhu..memang menghuji kesabaran uolls. Barulah aku paham, sedar dan tahu bahawa S A B A R itu elemen penting untuk menjadi seorang ibu. Owh ya, selain dari sabar, elemen terpenting yang  lain ialah   M U K A T E B A L. Hoho, kalau muka tak tebal, jiwa tak kental payah sket arr. Pengalaman aku bermuka tebal ni jaman Naim dulu. Tempat kejadian berlaku di GSC Alamanda. Punca kejiadian, hero Malaya aku nak tengok lagi dan lagi dan lagi cerita Upin Ipin. Ko baru je sudah tengok, baru je kluar panggung, ko nak pulun masuk lagi. Kalau abah ko tokey panggung takpela jugak. Dia punya jerit..pergghh, satu Alamanda tu boleh dengar rasanya (memang ko mewarisi bakat mak ko). Jaman Iman pulak aku nanges wei. Tetiba aku jadi ratu air mata. Luluh hati brutal aku bila tengok tangan tembam dia kene geget semut sampai bengkak n dia bantai nangis sepanjang malam. Berkejaranla kami laki bini gi emergency Hospital Putrajaya pukul 2 pagi! Bergelar mak selama 6 tahun ni tipulah kalau aku kata tak mencabar langsung. Nak membesarkan seorang Khalifah yang diutus Allah ke muka bumi ini, kebanyakkannya mencabar emosi! Sabar, marah, sedih, gembira.  Semua ada. Dikesempatan yang tak seberapa ini, aku nak wish SELAMAT HARI IBU pada semua ibu2 si seluruh Malaysia amnya, dan kepada ibu2 yang membaca blog aku khususnya. Terimalah...
Spice Girls - Mama

She used to be my only enemy and never let me be free
Catching me in places that I knew I should'nt be
Every other day I crossed the line I didn't mean to be so bad
I never thought you would become the friend I never had
Back then I didn't know why
Why you were misunderstood
So now I see through your eyes
All that you did was love
Mama I love you.Mama I care
Mama I love you . Mama my friend. You're my friend
I didn't want to hear it then but I'm not ashamed to say it now
Every little thing you said and did was right for me
I had a lot of to think about,about the way I usedto be
Never had a sense of my responsibility
Back then I didn't know why
Why you were misunderstood
So now I see through your eyes, all that you did was love
Mama, I love you. Mama, I care
Mama, I love you. Mama ,my friend. You're my friend
But now I'm sure I know why,
Why you were misunderstood
So now I see through your eyes
All I can give you is love is love
Mama I love you. Mama, I care
Mama, I love you. Mama, my friend,You're my friend
Mama, I love you, Mama ,I care
Mama, I love you, Mama, my friend, You're my friend

0 comments:

Post a Comment