Monday, May 2, 2011

Udang Galah Masak Merah

Ape, korang ingat ni udang galah kedai mari ka? Aku tau korang dengki. Kompem punya!! Mesti korang cakap ni kedai punya kan? Tahula aku slalu makan luar. Tapi, memandangkan Mr.Peja telah mendapat 2 kilo udang galah Sabah mari (pemberian best freng beliau yang baru2 ni berkunjung ke Sabah), so aku dengan rajinnya menunjukkan kepakaran masak memasakku. Macam biasala, kalau aku masak je mesti ari ujan. Terkejut la katakan tengok asap kluar dari dapur umah aku. Muakekeke. Balik dari rendam hero Malayaku kat kolam Presint 9 tadi terus nyahbekukan udang.  Meh layan bukti aku masak ari ni.


Udang yang dinyahbekukan dalam sinki


Bukti aku masak wokey! Ni aku yang jadik chef, takde kene mengena ngan Mr.Peja


Tadaaa..dah siap!


Ni dia resepinya, Udang Galah Masak Merah
Bahan2:
* 1 kilo udang galah (aku buat tu 6 ekor je)
* 4 ulas bawang merah - tumbuk halus
* 4 ulas bawang putih - tumbuk halus
* 1 inci halia - tumbuk halus
* sos cili sket
* sos tomato sket
* kicap sket
* telur sbijik (untuk pekatkan kuah)
* tomato sbijik belah 8
* daun bawang n bawang sup untuk hiasan

Cara2:
* Tumis bahan2 tumbuk
* Bila dah kekuningan, buh sos cili, sos tomato n kicap
* Rasa. Buh garam n ajino sket. Ikut selera masing2
* Pehtu buh udang. Kacau sebati. Biarkan kejap
* Buh telur. Kacau2 lagi. Kalu nak berkuah, buh air sket
* Buh tomato. Bior jap sampai mendidih. Ok, siap!
* Bolehla dihias dengan daun bawang n daun sup



Huhuhu..akhirnya, abah dia telah membeli "Panadol" kepadanya. Apa lagi, senyum sakan la member

0 comments:

Post a Comment