Friday, April 8, 2011

Bukit Tinggi Part 1

Assalamualaikum...selamat pagi semua. Ok, entri kali ni aku nak update pasal trip ke Bukit Tinggi. Ni aku gi masa bulan Januari awal tahun aritu. Tapi, biasala nyah..mak busy! Tak nyempat2 nak update. Mak mintak maap ye nyah, asyik postpone je mak punye entry nih. Ini Bukit Tingga kat Indon tau. Bukan yang kat Pahang tu. Kalau yang kat Pahang tu takde tempat soping! Kalo ade pun mahal..huhu, poket aku bajet ciput2 je..suam2 kuku katakan.

Trip ni aku plan dah lama dah..kalo tak silap after raya poser tahun lepas. Punyela duk cari info..tanya tour agent yang ni, yang tu..rege rata2 dapat RM 440 (paling murah wokeh) hinggalah RM 500 untuk 4 hari 3 malam. Aku plan memang nak stay Bukit Tinggi je, tak mo singgah Padang. Sebab mengikut kata forumer dalam cari.com yang dah otai2, tak singgah Padang pun takpe..Padang takde mende pun..balik2 nengok kesan runtuhan gempa..hmm, cannot go la..huhu. Naik jenuh jugakla tangan klik sana klik sini, last2 jumpe la ngan travel agent Raunsumatra. Harga yang ditawarkan amat2la memuaskan hati. Idakle sratus dua, tapi bolehla..RM380 untuk 4 hari 3 malam. Aku malas nak backpack bagai. Sebab aku gi 13 orang wokey..kang berbackpack ade yang tercicir dalam bas, jenuh!! So nak gaya ala2 santai, bercuti, menikmati pemandangan yang indah sambil menenangkan fikiran, amik je la travel agent Raunsumatra ni, tak yah banyak pikir. Semua di tanggung beres buk!

Day 1
27 Januari 2011

Flight AK470 yang kitaorang naik dari LCCT akan berlepas ke Minangkabau International Airport pada jam 7.50am dan dijangka sampai jam 8.00am waktu Indonesia Barat. Beza waktu, kita lebih awal sejam dari mereka. Flight duration dalam sejam kot.

Yes!! Yes!! Muka bahagia dapat lari dari opis!! Huhu

Jangan marah ye nyah..mak nak posing menggedik sket!

Alhamduillah, selamat touch down dalam masa yang telah dijanjikan AirAsia. Kat airport Pak Tony dari raunsumatra dah tunggu. Bunyi je bapak, aku dok bayang tua dah orangnye..rupa2nya masih ganteng gitu!! Owhh..kegedikkanku sudah terserlah! Paanngg!!! Memandangkan pagi2 buta dah tercongok kat LCCT, tak sarap ape..so si Tony ni ajakla bekpes kat Rumah Makan Lamun Ombak..(lamun ye..bukan lanun!!) Layan la roti canai ngan murtabak..pergghh, masin!!

Airport Minangkabau

The Masin Roti Canai,
dicecah bersama kuah yang rasa cam kuah kacang..huhu, Indon style la kut

The masin Murtabak...aku memang takleh blah!
Cecah kuah kicap wokey..macam makan ikan bako lak rasanya..huhu
Okay, perut dah kenyang sambung balik perjalanan..sebelum sampai Bukit Tinggi (amik masa lebih kureng 2 jam dari Padang) banyak tempat gak nyinggah. Mula2 stop kejap kat Lembah Anai Air Mancur..cantik tempat ni. Amik2 gambo, posing2 sket..pastu teruskan perjalanan lagi..next, kita orang stop kat Pusat Dokumentasi Minangkabau. Pakai la baju tradisi Minang..posing2 lagi..amik2 gambo..ok..beres!!

Superb view at Bukit Tinggi. Hijau je..sejuk mata mandang

Ayo terjun Lembah Anai

Pusat Dokumentasi dan Informasi Kebudayaan Minangkabau

Sila tahan kentut ye bila melihat aksi gedik kami semua memakai pakaian pengantin Minang ni..huhu

Dalam pada badan terliuk lentok berposing sakan, perut dah berbunyi..macam2 rentak ade derr. Barulah masing2 sedar, dah masuk waktu lunch rupanya! Uish, memang boley apply jadik model la kitaorang semua ni. Posing tak hengat dunia!! Patutla sendawa semacam je..kluor angin! Lapo!! Huhu..next destination is...
 Rumah makan Pak Datuk

Tu dia...penuh 1 meja..cakap banyak pun tada guna. Apa lagi, bedallah!!
 Jus alpokat a.k.a avoccado, sodapp!! Pekat, likat, memikat!!

Settle bab makan...perut pun dah kenyang, perjalanan diteruskan. Belom sampai Bukit Tinggi lagi ni..hehe. Now nyinggah kat kedai2 kain baju plak. Haa, dah start lah sesi terapi yang dinanti-nantikan! Tapi aku tak beli sangat lat kedai2 ni, sebab mahal skit kalo nak dibandingkan dengan Pasar Atas. Aku beli blouse je selai, buat lepas gian..hak hak hak. Lepas kat Puteri Minang, singgah kat Linduang Bulan, pastu adela stop kat few kedai lagi. Semua sama je..ada kain sulam, telekung..

Ni kat kedai Puteri Minang..mahal wo..tapi rambang gak mato den!!

Linduang Bulan

Telekung dia...cantik2 wei!! Japanese cotton beb!

Bika ni dibuat cara tradisional. Tengoktu, pakai dapur kayu lahi uolls.

Macam lempeng la kekdahnya. Sodap!

another superb view dekat ngan tempat bika talagu ni...dingin seh!

Sesudah menikmati Bika, sambung balik perjalanan dan akhirnya barulah kami sampai ke Bukit Tinggi. Padat seh jadual hari pertama kitaorang..dari start touch down sampai ke petang barulah sampai Bukit Tinggi. Tu pun dah nak senja.  Sampai je di Bukit Tinggi, kami terus checkin kat Hotel Grand Malindo. Okla hotel ni, walaupun 2 bintang je dan takde aircond, takyah la korang risau. Kompem sejuk punyer! Nyaman dan dingin sungguh! Checkin sekadar taruk beg je wokey, lepas tu terus naik bas untuk ke Pasar Atas. Pak Tony tinggalkan kami 2 jam kat situ. Amik aura katanya. Lepas 2 jam, meet up point kat Jam Gadang. Bila dah cukup korum, semua gerak di makan kat local restoran. Nyum2 isi perut, pastu balik hotel tido. Kasik rest badan sebab sehari suntuk siot  merempit! Esok mau jalan2 lagi. K, sambung kemdian! Daa

Inilah gopernye Hotel Gran Malindo..okla for 2 star hotel kan uolls

Pasar Atas..sorga!! sorga!!
 Turun dari Pasar Atas, nampak orang jual Pisang Bako, try sedas..ummphh! Sedap!!

Meet up point, Jam Gadang

Depan Pasar Atas, ade Bendi (kereta kuda). Korang nak naik dipersilakan. Aku tak mau.

Hasil borongan selama 2 jam, dapat 3 beg..aku tak tahu la kalau sehari kat sini..brape beg la oii..huhu

Restoran Gon Raya. Jom kita makan!

Menu haruslah penuh 1 meja dari utara ke selatan wokey!

Unknown said...

Salam dari raun Sumatra,..