Thursday, April 14, 2011

Pekan sehari Kuala Besut

BESt + UTama = BESUT! Daerah kelahiranku di Terengganu. Tak tahula tu cerita dongeng ke mende tapi cerita tu aku dengar dari cikgu aku masa skolah rendah dulu. Kononnya Besut ni daerah yang utama sebab dekat ngan sungai. Jadi banyak aktiviti perdaganagn bagai berlangsung di daerah ini, dan Besut juga best sebab macam2 ada!! Bila digabungkan dua perkataan tu maka terlahirlah perkataan Besut tersebut. Hehehe. Kelas Sejarah ke kita arini..? Layankan aje! Sebenarnya aku nak menyebarkan dakyah info pasal Pekan Sehari Kuala Besut. Terletaknya di negeri Terengganu di dalam daerah Besut. On setiap hari Jumaat. Hari Senin pun ade jugak tapi kureng meriah. Bermula seawal jam 7.30 pagi hingga ke tengah hari sebelum Jumaat. Tapi kita worang slalu gi awal uolls. Nak rebut parking. Ngenge. Best woo gi sini. Semua barang murah! Sape2 yang berkenan, sila lah pergi ke Besut ye. Macam2 transportation ada. Boleh naik bas, katerbang, keteapi pun boley! (nak mintak elaun promo la kat wakil rakyat! hau hau hau!)


Peta Besut

 Sama tak muka kita worang..? Sama kan?? 98.9% mengatakan aku klon Mak Incik! 


 Adikku...Aini yang sweet ajer. Yang gedik tu sorang lagi.


 Tu dia, sayur segar bugar! Terbaek dari kebun!


 Ini, kalo kat KL sebijik mau tiga empat hengget kan? Kat sini ko tau brapa? 
Singgit je dik non oii!


 Deretan kuih muih yang aku rindu!!




Tengok tu, Mak Incik sedang menjalankan upacara tawar menawar, walaupun harga dah murah bagi aku. Barula meriah urus niaga.


 Pilih2...lima hengget je


 Lambakkan kain! Berpinau biji mata nak milih


 Cak?! Huhu


 Apong pisey!!! Terbaek dari Besut!


 Apong pisey ado..apong telur pun ado. Yang penting semua sedak2 blako!


 Mak Incik sabar menunggu apong siap dimasak


 Kita tenyeh2 sket adunan ni
 Pastu kita tabur2kan pisang sket..


 Tadaa!!! Marbeles!! Sape2 yang terliur cecepat cari tiket gi Besut. KL takde mende ni

5 comments:

nurul aziyana said...

sedapnyo..aku lama doh dok g cni..malas sbb jem..ado anok kcik ni lg la..
weh cikgu mano hok royak tu..jolo ko mu ni dee..hahaha

Cik Mek said...

muakakaka...aku pun dok ingat cikgu mana, tapi memey hok dia oyat tu aku ingatla sebab lucu tek cerita salahsilah nama Besut tu! Muakekeke. Anok tu tingga la suruh Tok Abah dio jaga smeta..kuikuikui

luvly_heart said...

weh... deee... terliurnyo la puding gula hangus ituu... wau bulat2 semuanya, bestnya... huhu

Cik Mek said...

huhu, sedap long! Udahle bulat2..besar2..MURAH pulak tuh!!

tg najihah said...

thnk , aqak ! nk uplOAd bleh ? nk fnish tugasan kerja :D huhuhuhu

Post a Comment